Peluang Untuk Memperbaiki Diri Sentiasa Terbuka!

| Siri “Menjadi Muslim Sejati” |
Bahagian : I | II | III | IV | V | VI | VII

~Hello~
and
Salamun A’laikum to those with ‘faith‘ (i.e Mukminin) – QS 06:54

In The Name Of Allah, Most Gracious, Most Merciful.

Dari Abu Said, iaitu Sa’ad bin Sinan al-Khudri radiallahu a’nhu bahawasanya Nabi Allah salallahu a’laihi wa salam bersabda:

“Ada seorang lelaki drpd golongan umat yang sebelum-mu telah membunuh 99 manusia, kemudian dia menanyakan tentang orang yang ter-alim(paling berilmu;paling pandai) drpd penduduk bumi, lalu dia ditunjukkan pada seorang pendeta(ahli ibadah). Dia pun mendatanginya dan selanjutnya berkata bahwa sesungguhnya dia telah membunuh 99 manusia, apakah masih diterima untuk bertaubat? Pendeta itu menjawab: “Tidak!” Kemudian pendeta itu dibunuhnya sekali dan dengan demikian dia telah menyempurnakan jumlah 100 dengan ditambah seorang lagi itu.

Lalu dia bertanya lagi tentang orang yang ter-alim dari penduduk bumi, kemudian ditunjukkan pada seorang yang alim, selanjutnya dia mengatakan bahwa sesungguhnya dia telah membunuh 100 manusia, apakah masih diterima taubatnya? Orang alim itu menjawab: “Ya! Siapa yang dapat menghalangi antara dirinya dengan taubat itu!? Pergilah engkau ke tanah begini-begini, sebab di situ ada beberapa kelompok manusia yang sama menyembah Allah Ta’ala, maka sembahlah engkau kepada Allah itu bersama-sama dengan mereka dan janganlah engkau kembali ke tanah air mu, sebab tanah air mu adalah negeri yang buruk.
*
Orang itu terus pergi sehingga di waktu dia telah sampai separuh perjalanan, tiba-tiba dia didatangi oleh kematian.

Kemudian bertengkarlah Malaikat Rahmat(tugas memberi rahmat) dan Malaikat A’zab(tugas memberi siksaan) (untuk mempersoalkan diri orang tadi); Malaikat Rahmat berkata: “Orang ini telah datang untuk bertaubat sambil menghadapkan hatinya kepada Allah Ta’ala.” Malaikat A’zab berkata: “Sesungguhnya orang ini sama sekali belum pernah melakukan kebaikan sedikitpun.

Selanjutnya ada satu malaikat yang mendatangi mereka dalam bentuk seorang manusia, lalu ia dijadikan sebagai pemisah antara malaikat-malaikat yang berselisih tadi, iaini dijadikan hakim pemutusnya – untuk menetapkan mana yang benar. Ia berkata: “Ukurlah olehmu semua antara dua tempat di bumi itu, ke mana ia lebih dekat letaknya, maka orang ini adalah untuknya (maksudnya jikalau lebih dekat ke arah bumi yang dituju untuk melaksanakan taubatnya, maka dia adalah milik Malaikat Rahmat dan jikalau lebih dekat dengan bumi asalnya maka dia adalah milik Malaikat A’zab).”

Malaikat-malaikat itu mengukur, kemudian didapatinya bahwa orang tersebut adalah lebih dekat kepada bumi yang dikehendaki (iaini yang dituju untuk melaksanakan taubatnya). Oleh sebab itu, maka dia dijemput oleh Malaikat Rahmat.”

(Muttafaq ‘alaih – riwayat Bukhari & Muslim)

Dalam sebuah riwayat yang sahih disebutkan demikian : “Orang tersebut lebih dekat sejauh sejengkal sahaja pada kampung/desa yang baik itu (iaini yang hendak didatangi), maka dijadikanlah dia termasuk golongan penduduknya.”

Dalam riwayat lain yang sahih pula disebutkan : “Allah Ta’ala lalu mewahyukan kepada tanah yang ini (tempat asalnya) supaya engkau menjauh dan kepada tanah yang ini (tempat yang hendak dituju) supaya engkau mendekat” ((maksudnya supaya tanah asalnya itu memanjang sehingga kalau diukur akan menjadi jauh, sedang tanah yang dituju itu menyusut sehingga kalau diukur menjadi dekat jaraknya)). Kemudian firman-Nya: “Ukurlah antara keduanya.” Malaikat-malaikat itu mendapatkannya bahwa kepada yang ini (yang dituju) adalah lebih dekat sejauh sejengkal sahaja jaraknya. Maka orang itu pun diampuni dosa-dosanya.”

Dalam riwayat lain lagi disebutkan : “Orang tersebut bergerak (amat susah payahย kerana hendak mati) dengan dadanya ke arah tempat yang dituju itu.”

[sumber : Kitab Riyadh al-solihin, Imam an-Nawawi rh.;Bab Taubat]

1. Saudara-ku sekalian, hadith ini sentiasa dengar, bukan? Penulis tertarik utk berkongsi dgn pembaca utk memperingati diri kita masing2 pengajaran drpd hadith, insha Allah dpt mendatangkan semangat kita utk melaksanakannya dlm kehidupan kita.

2. Penulis bukan seorang pakar hadith, tetapi y menariknya pd hadith tersebut, memmbuatkan hati penulis terasa bahawa sentiasa ada-nya HARAPAN, ‘HOPE‘ utk diri penulis, sbg seorg muslim di mana iman-nya kadang2 naik & kadang2 turun, kemudian selalu sangat melakukan kesilapan & dosa bukan setakat kpd Rabb, Allah subhanahu wa wa taa’la, malah kpd sesama insan. Harap, para pembaca, saudara-ku sekalian terasa begitu juga๐Ÿ™‚

3. Apakah harapan y dimaksudkan penulis ttg HARAPAN itu? Ya! Ia adalah, “Tidaklah menjadi satu halangan bg seseorang itu utk berubah pd dirinya kpd lebih baik / ‘improve him or her self’ / bertaubat / kembali kpd Allah subhanahu wa taa’la / menyucikan diri drpd dosa & seumpama dgn nya“.

4. Alhamdulillah, drpd hadith ini, kita yakin benar jalan terbuka kpd kita utk kembali, memperbaiki diri & berubah itu sentiasa ada. Tetapi, menjadi satu persoalan juga selepas itu, “apa cara y berkesan ke arah itu ye?

5. Penulis ada beberapa cadangan y menarik & berkesan, insha Allah, jom perhatikannya!

(i) ย Hijrah.

Secara umum-nya maksudnya pindah dr satu tmpt ke satu tmpt y lain. Mcm mana nak apply point ni?
Mudah sahaja! Cuba lihat kembali pd hadith kita hari ini.

Kata org a’lim kpd lelaki y ingin berubah tu : “. . Pergilah engkau ke tanah begini-begini, . . . janganlah engkau kembali ke tanah air mu, sebab tanah air mu adalah negeri yang buruk.

Nampak, kan!? Jikalau keadaan di sekeliling kita sentiasa ber-gelumang dgn perkara2 maksiat, dosa, kemungkaran & lain2, perlunya kita berpindah dr tmpt itu kpd tmpt y menjadi jaminan kpd diri kita agar insha Allah kita tidak akan terjebak lg dgn benda2 tu semua pd masa akan dtg.

hum. . mcm mana kalau kita tidak mampu berpindah, atau pindah tmpt adlah idea y sgt berat nak lakukan krana byk halangan utk di laksanakan. Penulis beri cdgn dgn, kita UBAH benda2 tak elok tu dr tmpt kita.

Kalau tak mampu juga, penulis mencadangkan agar hati kita ber-uzlah drpd benda2 tak baik tu. Apa itu ‘uzlah‘? Secara ringkas bermaksud ‘mengasingkan’ lah~ Jadi, jikalau hati ber-uzlah, maknanya hati kita mengasingkan drpd mencernakan perkara2 tidak elok itu. Situasi begini memang sgt mencabar, percayalah! Memang memerlukan thp kesabaran y tinggi!

(ii) Bersama2 dgn org y baik2 / taat kpd Allah subhanahu wa taa’la / beramal soleh & seumpama dgn-nya.

Seperti dlm hadith ini juga, sebelum org a’lim tu kata : “. . janganlah engkau kembali ke tanah air mu, sebab tanah air mu adalah negeri yang buruk.“, dia kata : ” . . di situ ada beberapa kelompok manusia yang sama menyembah Allah Ta’ala, maka sembahlah engkau kepada Allah itu bersama-sama dengan mereka . .” .

Penulis bersetuju sgt bahawa memang kena sentiasa bersama dgn org2 y baik2. Bukan apa. . kita ni dah la pernah buat silap dulu2, Alhamdulillah, nak juga berubah skrg ni, tetapi kdg2 benda y silap dulu2 tu dah selalu terbiasa dlm hidup kita, jd kdg2 terbuat lagi. Oleh itu, sahabat2 kita y bagus2 ni, bukan setakat memberi environment y membantu dlm perbaiki diri & amalan kita, bahkan dpt memberi teguran kpd kita kalau2 tersilap & sebagainya.

Saudara-ku sekalian, utk point ni kan~ Penulis lebih gemar utk menyatakan bahawa, bukan setakat ke-bersamaan kita dgn mereka dpt membantu kita, apa kata~ kita jadikan mereka sbg kawan baik, teman karib, soul mate atau apa2 istilah-lah menunjukkan kita ni menjadi rapat krn Allah subhanahu wa taa’la. Itu lagi best kan!?

(iii) Benar2 berniat utk berubah / perbaiki diri, maksudnya, betul2 ikhlas!

Point2 di atas, kita laksanakan, kerana ia adalah berbentuk tindakan atau amal ke arah matlamat kita.

Tetapi, ketahuilah, setiap amalan perbuatan itu bermula dgn niat-nya. Oleh sebab itu, cuba tanya hati kita, betul tak y tujuan/matlamat hati kita & kehendak hati kita tu betul-kah nak berubah? Kalau YES jwpn-nya. Alhamdulillah, elok la tu. Lagi satu soalan. . utk apa kita berubah? di sini ada 2 sahaja pilihan, bagi pendapat penulis-lah, iaitu :

1) Utk Allah & Rasul-Nya, atau

2) Utk Dunia.

Kalau utk/krn Allah & Rasul-Nya, subhanallah! Moga2 apa y di-usahakan itu tercapai & di-kurniakan hidayah & taufiq drpd Allah subhanahu wa taa’la. Ameen.

Kalau utk Dunia! Apa maksudnya ni? Semua benda selain krn Allah & Rasul-Nya adalh dlm kategori ‘Dunia‘.
Contoh, “nak jadi baik sebab nanti awek tu suke kat aku!“, “aku nak berubah,nanti client nampak aku seorang y boleh dipercayai, business aku akan laku & maju nanti, hahahahahaha!” . . ish2 Nau’zubillahi min zalik.

(iv) Bersangka baik dgn Allah subhanahu wa taa’la.

Hidayah milik Allah subhanahu wa taa’la, kita mohon drpd-Nya azza wa jalla.
Allah subhanahu wa taa’la maha pengampun, maha pemurah lagi maha penyayang.
Oleh itu, kita hendaklah YAKIN akan pertolongan-Nya, ter-ampunnya dosa kita, & percayalah bhwa Allah subhanahu wa taa’la itu memang sayang akan hamba2-Nya. Insha Allah. .

Apa contoh bhwa Dia syg akan hamba2-Nya? Jawapannya ada pd hadith ini juga :
Cuba perhatikan & baca bermula dgn “. . tiba-tiba dia didatangi oleh kematian . .[KLIK DI SINI utk membaca semula]” sehingga akhir hadith.

Apa y berlaku kpd lelaki tersebut? Akhirnya dia dimasukkan ke syurga bi iznillah(dgn izin Allah) serta mendapat rahmat & keampunan drpd-Nya.

Kenapa dia di-masukkan ke syurga? Padahal kehidupan-nya sebelum ber-taubat tidak pernah melakukan amal soleh, malah tlh melakukan dosa besar belaka, bak kata Malaikat A’zab kpd Malaikat Rahmat.

Jawapan kpd persoalan ini juga terjawab di dlm teks hadith ini juga. Iaitu, wahai saudara2-ku, kenapa kita dapati pd riwayat lain y sahih bahawa Allah subhanahu wa taa’la mendekatkan bumi tmpt (y baik) lelaki itu hendak ber-hijrah mendekati jasadnya itu, sehingga keputusan y adil bahawa milik Malaikat Rahmat-lah y akhirnya lelaki itu di jemput!

Pengajaran drpd ini adalah, Allah subhanahu wa taa’la itu maha berkuasa pd setiap sesuatu, lagi maha mengetahui perihal hamba2-Nya. Jika kita tgk pd lelaki itu, dia IKHLAS, dia BERUSAHA sungguh2 menuju ke tmpt y ditujunya itu. Allah subhanahu wa taa’la maha memahami lelaki itu. Dgn keizinan Dia, Rabb al-Jalil, lelaki itu diampunkan dosa2-nya y lepas, seperti apa y di-firmankan Allah subhanahu wa taa’la :

[ Surah al-Furqan(25) : ayat 68-71 ]

ูˆูŽุงู„ูŽู‘ุฐููŠู†ูŽ ู„ุงูŽ ูŠูŽุฏู’ุนููˆู†ูŽ ู…ูŽุนูŽ ุงู„ู„ูŽู‘ู‡ู ุฅูู„ูŽู€ู‡ูŽุง ุกูŽุงุฎูŽุฑูŽ ูˆูŽู„ุงูŽ ูŠูŽู‚ู’ุชูู„ููˆู†ูŽ ุงู„ู†ูŽู‘ูู’ุณูŽ ุงู„ูŽู‘ุชูู‰ ุญูŽุฑูŽู‘ู…ูŽ ุงู„ู„ูŽู‘ู‡ู ุฅูู„ุงูŽู‘ ุจูุงู„ู’ุญูŽู‚ูู‘ ูˆูŽู„ุงูŽ

ูŠูŽุฒู’ู†ููˆู†ูŽ ูˆูŽู…ูŽู† ูŠูŽูู’ุนูŽู„ู’ ุฐู„ููƒูŽ ูŠูŽู„ู’ู‚ูŽ ุฃูŽุซูŽุงู…ุงู‹

ูŠูุถูŽู€ุนูŽูู’ ู„ูŽู‡ู ุงู„ู’ุนูŽุฐูŽุงุจู ูŠูŽูˆู’ู…ูŽ ุงู„ู’ู‚ููŠู€ู…ูŽุฉู ูˆูŽูŠูŽุฎู’ู„ูุฏู’ ูููŠู‡ู ู…ูู‡ูŽุงู†ุงู‹

ุฅูู„ุงูŽู‘ ู…ูŽู† ุชูŽุงุจูŽ ูˆูŽุกูŽุงู…ูŽู†ูŽ ูˆูŽุนูŽู…ูู„ูŽ ุนูŽู…ูŽู„ุงู‹ ุตูŽู€ู„ูุญุงู‹ ููŽุฃููˆู’ู„ูŽู€ุฆููƒูŽ ูŠูุจูŽุฏูู‘ู„ู ุงู„ู„ูŽู‘ู‡ู ุณูŽูŠูู‘ุฆูŽุงุชูู‡ูู…ู’ ุญูŽุณูŽู†ูŽู€ุชู ูˆูŽูƒูŽุงู†ูŽ ุงู„ู„ูŽู‘ู‡ู

ุบูŽูููˆุฑุงู‹ ุฑูŽู‘ุญููŠู…ุงู‹

ูˆูŽู…ูŽู† ุชูŽุงุจูŽ ูˆูŽุนูŽู…ูู„ูŽ ุตูŽู€ู„ูุญุงู‹ ููŽุฅูู†ูŽู‘ู‡ู ูŠูŽุชููˆุจู ุฅูู„ูŽู‰ ุงู„ู„ูŽู‘ู‡ู ู…ูŽุชุงุจุงู‹

Makna :

  • Dan org2 y tidak menyekutukan Allah dgn sembahan lain, & tidak membunuh org y di-haramkan Allah kecuali dgn (alasan) y benar, & tidak ber-zina; & sesiapa y melakukan demikian itu, niscaya dia mendapat hukuman y berat (68)
  • Akan di-lipat gandakan azab untuk-nya pd Hari Kiamat & dia akan kekal dlm azab itu, dlm keadaan ter-hina (69)
  • KECUALI org2 y ber-taubat & beriman & mengerjakan amal soleh; maka dosa (kejahatan) mereka digantikan Allah dgn kebaikan. Allah maha pengampun, maha penyayang (70)
  • Dan sesiapa ber-taubat & ber-amal soleh, maka sesungguh-nya dia ber-taubat kpd Allah dgn taubat y sebenar-benar-nya (71)

Saudara2-ku, selain itu, sebenarnya, Allah subhanahu wa taa’la memang memberi HARAPAN kdp hamba2-Nya seperti apa y di-firmankan-Nya :

[ Surah az-Zumar(39) : ayat 53 ]

ู‚ูู„ู’ ูŠุนูุจูŽุงุฏูู‰ูŽ ุงู„ูŽู‘ุฐููŠู†ูŽ ุฃูŽุณู’ุฑูŽูููˆุงู’ ุนูŽู„ูŽู‰ ุฃูŽู†ููุณูู‡ูู…ู’ ู„ุงูŽ ุชูŽู‚ู’ู†ูŽุทููˆุงู’ ู…ูู† ุฑูŽู‘ุญู’ู…ูŽุฉู ุงู„ู„ูŽู‘ู‡ู ุฅูู†ูŽู‘ ุงู„ู„ูŽู‘ู‡ูŽ ูŠูŽุบู’ููุฑู ุงู„ุฐูู‘ู†ููˆุจูŽ ุฌูŽู…ููŠุนุงู‹

ุฅูู†ูŽู‘ู‡ู ู‡ููˆูŽ ุงู„ู’ุบูŽูููˆุฑู ุงู„ุฑูŽู‘ุญููŠู…ู

Makna : ” Katakanlah : Wahai hamba2-Ku y melampaui batas terhadap diri mereka sendiri! Jangan-lah kamu berputus asa drpd Rahmat Allah. Sesungguhnya Allah mengampuni dosa2 semua-nya. Sungguh Dia-lah yang maha pengampun, maha penyayang’. ”

(v) Banyakkan berdoa’ !

(vi) Fahami Islam!

Penulis menyeru kpd pembaca, marilah kita jd muslim y baik, y beramal dgn amalan Islam, memahami agama-nya, sentiasa mencari & menambah ilmu agama & dunia. Ahah!!! Tgk balik di mana ke-ikhlasan hati kita!?

Kalau kita kaut ilmu byk2, bukan bermaksud nak jd ustaz/uztazah atau seumpama dgn-nya. Lepas tu, bukan-nya digunakan utk argue something dgn org lain kalau org buat silap or what ever.

Ilmu itu salah satu bekalan utk didikan & tarbiyyah, bukan setakat utk diri kita, malah utk org di sekeliling kita am-nya. Tanpa ilmu, mcm mana lah nak ber-taubat, ber-amal soleh & lain2.

Ambil pengajaran juga drpd kisah dlm hadith ini :

Lelaki berdosa bertanyakan “Siapa y paling pandai . . ” , org menunjukkan kpd se-org pendeta/A’bid (ahli ibadah semata2), sehingga si A’bid itu menjawab soalan si lelaki itu tanpa ilmu y melambangkan org ber-ilmu menyebabkan si A’bid itu juga di-bunuhnya.

Ambil pengajaran, bahawa mesti cari ilmu jika kita tidak tahu, tanya kpd org y tahu, seperti usaha lelaki berdosa ini mencari org A’lim / org y lebih mengetahui,ย utk bertanyakan hal-ehwal berkaitan dgn-nya.

Bersama2-lah kita beringat utk ber-ibadah & beramal soleh atas dasar ilmu, bukan adalah ikut-ikutan me-‘khinzir‘ buta๐Ÿ™‚ , dengar-dengaran, lihat-lihatan, sedap-sedapan, & sebagainya.

6. Kesimpulannya :

BE A GOOD MUSLIM.
MAY ALLAH REWARDS US WITH THE JANNAHย ON THE DAY OF RESSURECTION, insha Allah.

________________________________
Allahu Taa’la A’lam
Allah subhanahu wa taala Knows Best
________________________________

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s