Aset Penting.

Hello & Salamun A’laikum – QS 06:54
In The Name Of Allah, Most Gracious, Most Merciful.

Sudah tiba masa-nya utk kita fikir-kan apa-kah aset y sgt penting utk di-miliki demi men-dpt keuntungan dlm “ke-dua2x kehidupan” kita : iaitu “diri kita sendiri”.

Kalau dlm bab harta & kewangan, senang cerita, jikalau ada aset, duit sentiasa masuk poket kita.

Tetapi, dlm bab kehidupan manusia ini, ‘diri sendiri’ adalah aset sgt penting dlm menimba keuntungan dlm pencarian pengalaman, pengetahuan, pengajaran & lain2x di-mana untung-nya itu adalah kesenangan, ‘peaceful mind’, keberkatan, redha Tuhan & sbg-nya, menjadi habuan lumayan, bahagia kita di-dunia serta di-akhirat. Insha Allah.

“Diri Sendiri” ini, kalau tidak di-ambil perhatian, tidak di-asah bakat-nya, tidak di-jaga kesihatan-nya, tidak mematuhi apa y di-suruh utk lakukan-nya, tidak men-jauhi apa y di-larang-nya, tidak di-tambah ilmu ke atas-nya, tidak men-cari pekerjaan y elok utk-nya, tidak meng-amal-kan apa y di-pelajari-nya, tidak meng-ambil pengajaran drpd sesuatu y berlaku sama ada ke atas-nya atau org lain, & sbg-nya;

Maka, susah-lah hendak hidup dlm men-cari tujuan hidup, ketenangan, kepuasan, kebebasan y sebenar.

Maka, semua-nya ber-mula dgn “Diri Sendiri”, ber-jalan di atas jalan2x y di-lalui-nya, utk ke satu destinasi y hendak di-tuju-nya.

Mungkin, mesej penulis ini adalah tidak sepesifik. Tetapi, benar. . tidak kira-lah apa2x latar belakang setiap individu itu, perlu-lah ketahui aset sebenar-nya adalah “diri-nya sendiri”.

Aset itu terpulang-lah pd individu itu berapa banyak ‘keuntungan’ y ingin di-perolehi-nya. Namun, jgn-lah sia2x-kan-nya dgn merosakkan-nya dgn perbuatan y dia ketahui dgn sedar boleh meng-hancur-kan-nya.

Ber-usaha-lah se-mampu & se-optimum y boleh, dgn ber-sungguh2x & me-rancang dgn baik dgn meng-guna-kan aset penting itum agar dpt men-dekati sedikit demi sedikit matlamat y jauh itu.

Allah subhanahu wa taa’la Knows Best.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s