Aku Lakukannya Kerana Cinta.

Hello & Salamun A’laikum – QS 06:54
In The Name Of Allah, Most Gracious, Most Merciful.

Emak: “Nak ke mana tu, Siti?”
Siti: “Siti nak ke taman sebelah sekolah sana tu. .”
Emak: “sorang2x ke?”
Siti: “a ah”
Emak: “Eh. .sudah2x. . tak payah nak pergi sana petang2x ni, sudah-lah pergi sorang2x!”
Siti: “Apa-lah mak ni, Siti jalan2x je kat taman tu.”
Emak: “Tak payah-lah. .ni hah, tolong mak masak ni, kejap lagi tolong mak sapu sampah depan rumah nanti. . “

Biasa2x sahaja dialog di atas. Mcm selalu sgt dgr. Bukan-nya apa, sengaja penulis menulis utk ber-kongsi sesuatu apa di-sebalik-nya.

Ibu bapa y ter-lalu mengongkong ke-bebasan anak-nya, selalu mem-buat keputusan utk anak-nya, menyekat sebahagian kemahuan anak-nya & sbg-nya; semua-nya memg pahit bila kita berada di situasi itu, tetapi ketahui-lah, sebenar-nya itu cara mereka me-luah-kan sayang & cinta kpd anak-nya.

Mungkin cara-nya agak salah kerana ter-lalu keterluan sehingga mem-beri kesan bhwa anak kurang mem-besar utk hadapi cabaran, utk berdikari & lain2x; kita ambil-lah pedoman & pengajaran utk tidak sedemikian tatkala kita men-jd ibu bapa; namun sekali lagi penulis ingin nyata-kan, tindakan mereka sedemikian tidak lain hanya utk anak2x mereka atas dasar cinta & syg y amat sgt.

Bagaimana pula, apabila kita ber-sama kawan2x? Mungkin tanpa di-sedari, kita-pun sedemikian rupa. Ya, itu-lah tanda cinta & syg-nya kita pd rakan2x kita.

Kita meng-ajak kpd benda2x y baik. Kita cuba jelas-kan kenapa perkara itu & ini salah. Kita cuba men-cari alternatif lain bagi mem-bendung ter-jerumus-nya kpd kesalahan. Kita ber-damping dgn-nya selalu utk memahami diri-nya. Kita ber-sama2x dlm melakukan perkara y makruf.

Kadang-kala kita menasihati-nya. . .Kadang-kala kita memarahi-nya. . .Kadang-kala kita ber-sama2x menyelesai-kan masalah-nya. . .Kadang-kala kita mem-bantu-nya. . .Kadang-kala kita cuba menenang-kan hati-nya. . .Kadang-kala kita men-dengar luahan hati-nya. . .& macam2x lagi; semua-nya tidak lain, kerana kita cinta & sayang akan-nya.

Ya, itu-lah maksud ter-surat & ter-sirat sebenar, mengapa kita ber-gerak ber-dakwah kpd ahli keluarga, sanak saudara, rakan2x, masyarakat dll. . . .

Setiap kita y muslim itu ber-saudara. Ada-kah kamu ingin meng-halang-ku utk mem-bimbing-mu krn aku cinta pada-mu?🙂 Per-talian antara kita men-jadi kuat kerana ukhwah kita ber-asas-kan cinta; cinta y sama2x utk men-dpt-kan redha Allah subhanahu wa taa’la.

Oleh itu, wahai ibu bapa, sanak saudara, rakan2x & para pembaca, ini-lah cinta-ku kpd-mu, dgn tulisan-ku ini, daku mengajak utk kita ber-fikir, ber-kongsi, cuba utk mencetus-kan idea bg mem-perbaiki diri agar men-jd muslim y sebenar. Moga2x apa y di-lakukan ini, men-dpt redha Allah subhanahu wa taa’la.

Dan anda bagaimana pula?

[BACA: Kerana Cinta, Kita Mendakwahi Mereka]

Allah subhanahu wa taa’la Knows Best.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s