Mengenali Buku Teks Panduan Kita.

| Siri “Menjadi Muslim Sejati”|
Bahagian : I | II | III | IV | V | VI | VII

Hello & Salamun A’laikumQS 06:54
In The Name Of Allah, Most Gracious, Most Merciful.

Di dalam sebuah kelas Sekolah Agama Taman Cempaka, murid-murid tahun satu selesai mempelajari subjek tilawah al-Quran yang diajar oleh seorang ustazah kesayangan mereka, ustazah Halimah.

Murid-murid : “Sadaqallahul a’zim.”

Ustazah Halimah : “Sadaqallahul a’zim. Mari sama-sama kita membaca doa selepas membaca Quran. Satu, dua, mula . .”

Murid-murid : *dengan alunan nada suara seolah bernasyid*

اللَّهُمَّ ارْحَمْنَا بِالْقُرْءآنِ

وَجْعَلْهُ لَنَا إمَامًا وَنُورًا وَهُدًى وَرَحْمَةً

اللَّهُمَّ ذَكِّرْنَا مِنْهُ مَا نَسِينَا وَعَلِّمْنَا مِنْهُ مَا جَهِلْنَا

وَارْزُقْنَا تِلاوَتَهُ

اَنآءَ اللَّيْلِ وَاَطْرَافَ النَّهَارِ

وَجَعَلْهُ لَنَا حُجَّةً يَا رَبَّ الْعَلَمِينَ

Ameen.

Ustazah Halimah : “Ameen, ya Rabb al-A’lamin. Amboi, sedapnya suara, sesuai jadi kumpulan nasyid ni! hahaha, tahu tak maksud doa-nya tadi?”

Murid-murid : *dengan menggelengkan kepala,malah ada yang menaikkan kedua-dua bahu, seraya berkata* “Entah, tak tahu . . .! “

Ustazah Halimah : “Nah, anak-anak! Kalau kita berdoa, beerti kita meminta dan memohon kepada Allah. Perkataan yang keluar dari mulut kita untuk meminta, mestilah kita faham, ikhlas daripada hati dan benar-benar kita beritahu Allah yang kita inginkan itu dan ini. Inilah tanda kita nak sangat apa yang kita minta. Jika kita meminta, mestilah bersungguh-sungguh.”

Murid-murid : “Tetapi ustazah, apa yang kami doa tadi dalam bahasa arab. Kami tidak faham langsung!”

Ustazah Halimah : “Oleh sebab itu, ustazah nak beritahu maksudnya kepada kamu semua. Apabila kita memahami doa itu, beerti kita meminta bukan dengan main-main kepada Allah. Mari ikut ustazah maksud bacaan doa tadi.”

“Ya Allah rahmatilah kami dengan Quran,

Jadikanlah ia imam, cahaya, petunjuk dan rahmat untuk kami,

Ya Allah daripadanya peringatkanlah kami apa yang kami lupa dan daripadanya ajarilah kami apa yang kami jahil,

Kurniakan kami kesempatan membaca pada malam dan sepanjang siang hari,

Dan jadikanlah ia hujjah untuk kami wahai Tuhan sekalian alam.”

Murid-murid : “Sedapnya susunan bahasa dalam doa ni. Selepas tahu dan faham maksudnya, terasa sangat bersemangat untuk mendapatkan manfaat daripada Quran seperti apa yang kita pohon kepada Allah tadi!”

Ustazah Halimah : “Ustazah rasa seronok melihat anak-anak semua bersemangat untuk mengambil Quran sebagaimana yang dinyatakan dalam doa. Namun begitu, ustazah mesti tanya kepada kalian; selain kita membaca dengan bacaan tajwid yang betul, apa yang anak-anak semua tahu tentang al-Quran ini?”

Murid-murid : *mula memandang muka antara satu sama lain, suasana riuh seketika kerana berbincang dengan rakan-rakan sebelah untuk memastikan jawapan mereka; malah ada yang menyelak-nyelak helaian muka surat buku teks tilawah al-Quran yang dibaca pada awal pembelajaran tadi, barangkali ada jawapan yang skema boleh diajukan kepada ustazah.*

Ustazah Halimah : *Sambil menetup tangan dua kali menghasilkan bunyi yang kuat untuk mengambil perhatian murid-murid, lalu berkata* “Baiklah, anak-anak, biar ustazah sahaja yang beritahu semua sebagai pengenalan kita kepada kitab al-Quran ini. Semua bersedia?”

Murid-murid : “Ya, sudah!”

Ustazah Halimah : “Ingat anak-anak! Sebelum kita bermula, ustazah suka untuk memberitahu anak-anak bahawa sebenarnya, tuhan kita, Allah subhanahu wa taala sendiri yang memperkenalkan kepada kita tentang al-Quran ini. Perhatikan baik-baik ya!”

1. Kalam Allah.

al-Quran ini kandungannya adalah kata-kata atau firman Allah yang diwahyukan kepada nabi Muhamad ﷺ dengan melalui perantaraan malaikat Jibril. Maka, tatkala Rasululullah ﷺ menyebut kalimah-kalimah al-Quran termasuklah yang direkodkan dan ditulis ini adalah firman Allah semata-mata. Allah sendiri yang mengesahkannya :

“dan tiadalah yang diucapkannya itu (al-Quran) menurut kemahuan hawa nafsu (Muhamad)[3]. Ucapannya itu tidak lain hanyalah wahyu yang diwahyukan (kepadanya)[4].” surah an-Najm

Semasa Rasulullah ﷺ melakukan dakwah islamiah dengan menyampaikan firman Allah kepada masyarakat musyrikin Makkah, mereka benar-benar tidak percaya itu datang daripada Allah. Kemudian mereka kata Quran itu sihir dan nabi adalah seorang yang gila; lalu Allah menjawab:

“Sesungguhnya Quran itu benar-benar firman (Allah yang dibawa oleh) utusan yang mulia (iaini Jibril)[19] yang mempunyai kekuatan, yang mempunyai kedudukan yang tinggi di sisi Allah yang punyai A’rasy[20], yang ditaati di sana (iaitu alam Malaikat) lagi dipercayai[21], dan sahabatmu (Muhamad) itu bukanlah sekali-kali orang yang gila[22].” surah at-Takwir

Tidak cukup dengan mengatakan Rasulullah ﷺ seorang yang gila, malah bahasa yang tinggi Quran sebagaimana dianggap sihir itu juga dijadikan modal musyrikin Makkah menuduh Nabi ﷺ sebagai penyair yang mencipta ayat-ayat Quran itu. Ini sekali-sekali tidak, tambahan pula, Nabi ﷺ dikenali seorang yang buta huruf (tidak pandai membaca dan menulis).

“Dan Kami tidak mengajarkan syair kepadanya (iaini Muhamad) dan bersyair itu tidak layak baginya. Al Quran itu tidak lain hanyalah pelajaran dan kitab yang memberi penerangan[69], supaya dia (iaini Muhamad) memberi peringatan kepada orang-orang yang hidup (hatinya) dan supaya pastilah (ketetapan azab) terhadap orang-orang kafir[70].” surah Ya Seen

2. Melemahkan yang menentang al-Quran.

Rasul-rasul sebelum nabi Muhamad ﷺ , diberikan mukjizat yang berbeza-beza sebagai tanda kekuasaan Allah dan membuktikan kerasulan mereka seperti Musa a.s dan tongkatnya menjadi ular, Isa a.s dapat mengembali penglihatan orang buta sejak lahir dan sebagainya. Tanda-tanda ini bertindak melemahkan tentangan musuh-musuh yang mendustakan ajaran lurus rasul-rasul itu.

Dalam kalangan masyarakat arab terutamanya di kota metropolitan Makkah, terkenal dan bangga dengan kesusasteraan yang tinggi dalam bahasa arab, lahirlah para penyair juga merupakan pakar dalam bidang ini. Bahasa dan kata-kata yang disusun dan diluahkan pada mulut mereka mampu menjadi senjata ampuh melemahkan musuh dari segi emosi dan psikologinya.

Maka, turunlah Quran kepada Rasulullah ﷺ , dengan tahap bahasa arab yang teramat tinggi sehingga tidak mampu menyamai taraf dengannya; bukan sahaja melemahkan tentangan musuh, bahkan menjadi tanda kerasulan Baginda ﷺ yang buta huruf itu bahawa Quran ini benar dari Allah lagi membenarkan!

Maka dicabarnya musuh-musuh jika mampu menandingi Quran ini!

“Patutkah mereka mengatakan : ‘Muhamad membuat-buatnya (Quran).’ Katakanlah : ‘(Kalau benar yang kamu katakan itu) maka cubalah datangkan sebuah surah seumpamanya dan panggillah siapa-siapa yang dapat kamu panggil (untuk membuatnya) selain Allah, jika kamu orang-orang yang benar’.[38] surah Yunus

Ustazah Halimah : “Hum. . Tahap kesusasteraan yang tinggi itu mampu menjadikan tanda dan bukti yang nyata semasa zaman Nabi ﷺ . Bagaimana dengan selapas lebih seribu empat ratus tahun kewafatan Baginda ﷺ ? Adakah dengan sastera sahaja dapat dibuktikan kepada musuh era moden kini? Jawapannya, selain sastera, ada tanda berbentuk saintifik yang menjadi asas pembuktian kebenaran untuk zaman moden; ini beerti Quran sangat sesuai sepanjang zaman sebagai panduan hidup manusiawi dan dipelihara Allah sentiasa.”

“dan sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dari suatu saripati (berasal) daripada tanah[12]. Kemudian Kami jadikan saripati itu air mani (yang disimpan) dalam tempat yang kukuh (iaini rahim ibu)[13].

Kemudian air mani itu Kami jadikan segumpal darah, lalu segumpal darah itu Kami jadikan segumpal daging, dam segumpal daging itu Kami jadikan tulang belulang, lalu tulang belulang itu Kami salutkan dengan daging. Kemudian Kami jadikan ia makhluk yang (berbentuk) lain. Maka Maha Suci Allah, Pencipta yang Paling Baik[14].” surah al-Mukminun

Ketika zaman Rasululullah ﷺ di mana turunnya ayat ini, sebarang ilmu pengetahuan pada ketika itu tidak mampu menjelaskan apa-apa tentang ayat itu. Tetapi, zaman berubah dari kurun ke kurun seterusnya, ilmu pengetahuan dan kajian semakin luas dan mendalam, maka kita di abad dua puluh satu ini, mampu membuktikan benarnya penurunan ayat itu melangkau zamannya, terbukti Quran itu datang dari Allah.

3. Diturunkan ke hati Muhamad ﷺ.

“Dan sesungguhnya al-Quran ini benar-benar diturunkan oleh Tuhan semesta a’lam[192], ia dibawa turun oleh ar-Ruh al-Amin (iaini Jibril)[193] ke dalam hatimu (Muhamad) agar kamu menjadi salah seorang di antara orang-orang yang memberi peringatan[194] dengan bahasa arab yang jelas[195].” surah ash-Shuara

4. Disampaikan dengan beransur-ansur.

Pernah orang musyrikin mempersoalkan tentang penurunan Quran yang sedikit demi sedikit, mengapa tidak diturunkan sekali gus. Sikap ini ternyata bernada tidak puas hati dan berunsur menentang apa yang dibawa oleh nabi Muhamad ﷺ . Lalu Allah tidak membiarkan malah menjawab persoalan itu.

“Berkatalah orang-orang kafir : ‘Mengapa al-Quran itu tidak diturunkan kepadanya (iaini Muhamad) sekali turun sahaja?’ ; (dijawab) ‘Demikianlah supaya Kami perkuatkan hatimu dengannya (iaitu Quran) dam Kami membacakannya secara tartil (teratur dan benar)’[32]. surah al-Furqan

Ustazah Halimah : “Ada tujuan dan hikmah disebalik penuruan yang berperingkat-peringkat! Antaranya : “

(1) Penurunan di sertakan peristiwa tertentu, seiring dengan kejadian yang berlaku dalam masyarakat dan bertahap dalam menetapkan sesuatu hukum.

Sebagai contoh, semasa dakwah nabi Muhamad ﷺ diperingkat Makkah, Baginda ﷺ didatangi orang Quraisy untuk mempengaruhi dengan tawaran-tawaran yang hebat : harta, perempuan, malah bersama-sama bergilir-gilir dalam menganuti agama seperti setahun beragama islam, kemudian tahun hadapan menyembah berhala. Peristiwa ini menyebabkan turunnya surah al-Kafirun sebagai jawapan kepada tawaran tersebut;

“Katakanlah : Wahai orang-orang kafir![1] Aku tidak akan menyembah apa yang kamu sembah[2]. Dan kamu bukan penyembah Tuhan yang aku sembah[3]. Dan aku tidak pernah menjadi penyembah apa yang kamu sembah[4]. Dan kamu (pula) tidak pernah menjadi penyembah Tuhan yang aku sembah[5]. Untukmu cara hidupmu dan untukku cara hidupku[6].”

(2) Untuk dihafal dan difahami.

Setiap kali penurunan wahyu, Nabi ﷺ akan menyebutnya dan para sahabat akan menghafal, dan ditulis juga. Sehingga zaman pemerintahan Khulafa a-Rashidin, proses pengumpulan dan pembukuan berlaku, dan ke hari ini kita mendapatkan original isi kandungan Kitab Allah iaitu Quran tanpa perubahan dan cacat cela.

Ustazah Halimah : “hah. . .yang terakhir ini, mesti anak-anak semua sudah tahu, bukan!?”

5. Membacanya adalah ibadah.

Allah ada berfirman dalam surah Fatir;

“Sesungguhnya orang-orang yang selalu membaca kitab Allah dan mendirikan solat dan menginfaqkan sebahagian daripada rezeki Kami anugerahkan kepada mereka secara diam-diam dan terang-terangan, mereka itu mengharapkan perniagaan yang tidak akan merugikan[29],

agar Allah menyempurakan kepada mereka pahala dan kurniaanNya. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun Maha Mensyukuri[30].”

Tanpa keraguan lagi, Allah pasti memberi ganjaran pahala kepada mereka yang membaca Quran serta menjadikan sebagai ibadah atau amal soleh.

Ustazah Halimah : “Anak-anak, faham tidak apa yang ustazah terangkan?”

Murid-murid : “Faham. . .”

Ustazah Halimah : *dengan tersenyum lebar, dan sedikit tergelak, pasti ada sesuatu yang difikirkannya* “huhuhu. . . ustazah faham, anak-anak masih sangat muda lagi; yang dapat memahaminya, alhamdulillah. Namun, pasti ada yang kurang faham lagi. Tidak mengapa, selepas ini boleh berjumpa dengan ustazah di bilik guru bila-bila masa sahaja, ustazah akan membantu jika memerlukan sedikit pencerahan atau persoalan. Kamu semua takut pada ustazah kah?”

Murid-murid : “Tidak. . .kami sangat sayang ustazah sebab ustazaah sanggup melayan kami dan terangkan kepada kami sehingga kami faham”. *senyum*

Ustazah Halimah : “Alhamdulillah, syukur pada Allah. Walaupun ustazah sudah terangkan panjang lebar tadi, satu sahaja yang ustazah minta; Tolonglah semaikan kefahaman di hati dan sentiasa ingat akan carta minda ‘mengenali Quran’ ini. Mungkin sekarang ia tidak diperlukan sangat, tetapi masa akan datang ia bakal membantu dalam kehidupan anak-anak serta orang lain. “

*ustazah memikirkan masa depan yang di dukung oleh anak-anak dengan menggunakan carta minda itu dalam penyampaian dakwah dan tarbiyah mereka kelak*

“Baik semua, sebelum kita habisi pelajaran kita, mari tadah tangan dan berdoa bersama-sama; ikut apa yang ustazah cakapkan : ‘Allahumma faqihna fiddin wa a’limnal kitab’, ‘Ya Allah fahamkanlah kami akan agamamu dan ajarilah kami kitabmu!’. Ameen ya Rabb al-a’lamin.”

Kredit :
Quran | Tafseer Quran
Sumber 1 | Sumber 2 | Sumber 3 | Sumber 4

___________________________
Allahu Taa’la A’lam
Allah subahanahu wa taa’la Knows Best.
___________________________


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s