Bukan malas bertanya, tetapi malas berfikir.

Hello & Salamun A’laikumQS -06:54
In The Name Of Allah, Most Gracious, Most Merciful.

Hujung minggu sering dinanti-nantikan para pelajar terutamanya kami, pelajar perubatan di Moscow, Russia, kerana dapat berehat. Terhindar daripada kesibukan ibu kota, jadual waktu kuliah dan seminar yang padat. terpaksa berjalan jauh dari satu jabatan ke jabatan yang lain, sama ada dengan berjalan kaki mahu pun dengan kenderaan awam.

Dalam suasana pagi kira-kira jam lapan pagi, ketika matahari pagi menyinsing, cahayanya memasuki jendela dapur hostel Kahovskaya tingkat dua, memenuhi ruangan yang kosong, tambahan dengan sunyi sepi dari kawasan koridor, barangkali kebanyakan penghuni hostel mahu memuaskan nafsu tidurnya di hujung minggu ini.

Namun, ada seorang lelaki merupakan pelajar dari Malaysia terkecuali daripada membuaikan lenanya di atas katil, sedang menggoreng jemput-jemput kentang di dapur sebagai makanan sarapan paginya. Namanya Khairi.

Tatkala sedang seronok dan fokus menggoreng, tiba-tiba datang seorang sahabat dari tingkat empat, Raimi, menjengah kepalanya di pintu dapur kerana perasan Khairi di dalam dapur, “hui . . . tengah buat apa tu?” tiba-tiba bertanya.

Terkejut Khairi seolah-olah ingin melompat akibat datangnya suara yang dia kenali memecah suasana sunyi di kawasan tingkat dua itu. “La . . Raimi. Tengah memasaklah!”. Khairi tahu benar, jika Raimi ke tingkat dua, pasti dia akan ke bilik Roslan.

Pagi berlalu dengan tenang. Jam sudah menunjukkan jam sebelas pagi. Menjadi kebiasaan Khairi akan mengulangkaji selama sejam ketika itu. Kali ini dia membuka buku teks terapi. Sedang asyik menelaah buku tersebut, ketukan pintu menyusuli, lalu terbuka, “assalamualaikum, Khairi. Aku datang nak sikit jemput-jemput kentang tadi.” Raimi rupa-rupanya. “Ambillah atas meja tu, nasib baik ada lagi.”

“Yay~thank you. Khairi, engkau buat apa tu?” Khairi menggelengkan kepala, “ish ish ish. Engkau ni, tak kan lah tidak tahu aku sedang membaca buku.” Raimi tidak berkata apa-apa, tambahan dengan muka yang rasa tidak rasa bersalah.

“Raimi, aku tengok, engkau ni trolling kat aku lah!” “Eh, mana ada” , sahut Raimi. “Engkau tanya soalan kepada sesuatu yang engkau boleh tahu apa yang sedang aku lakukan.” “Errr. . .”, Raimi tidak tahu apa yang hendak di balas.

“Hum, mungkin engkau tidak perasan, bagi pendapat aku lah, kalau kita malas berfikir, kita akan tanya soalan bodoh. Aku tahu engkau cuba untuk bermesra denganku dengan melayanku melalui soalan-soalan engkau itu. But, I don’t like that kind of question. Malah, soalan-soalan itu merimaskan kerana aku terpaksa menjawab untuk sesuatu yang sudah jelas dan tidak perlu ditanya.”

“Hum. . .”, Raimi mengangguk. “Aku bagi tips supaya soalan-soalan tu nampak intelligent sikit. Contohnya, ‘masak apa tu?’ ‘buku apa yang engkau baca?’. Nah, dengan soalan-soalan sebegini, apabila aku menjawab, kita boleh membuka perbualan yang sedikit panjang dan lebih mesra. Seperti, ‘rajinnya masak jemput-jemput pisang, aku sarapan pisang sahaja’ ‘oh terapi, tahu tak drug apa yang dianjurkan oleh profesor kita tempoh hari bagi merawat bronchial asthma?’ “

“Hehehe. .maaflah, tak sangka itu boleh menyinggung perasaan seseorang”, ujar Raimi. “Barangkali tidak semua orang, namun aku suka kalau soalan itu boleh membawa kepada sedikit perbualan yang ada kualiti. Moga-moga dengan cara itu, sedikit sebanyak dapat mengeratkan lagi talian hati ke hati kita. Itu baru cool, betul tak?”

“Hum, betul juga!” Jawab Raimi, faham dengan apa yang dinasihatkan Khairi untuk memperbaiki teknik komunikasinya, malah itu mampu membawa kepada cara untuk bersosial dan berinteraksi dengan orang lain dengan lebih berkesan. Insha Allah.

Tamat.

Mesti baca : [motivasi] soalan bodoh? kenapa bertanya?

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s